Werken met 3D
Van Thiel Communicatie

Communiceren met Virtual Reality


Personen, huizen en product presentatie


De enige applicatie die ik gebruik, en die niet van Adobe is, behandel ik op deze pagina: SketchUp. Maar we beginnen met Adobe Fuse, nadat ik u kort wat heb verteld over de WebGL techniek. Met deze techniek kunt u 3D objecten in de ruimte laten kantelen, verplaatsen en erop inzoomen.
» Kantelen: met de muisknop ingedrukt de muis bewegen.
» Verplaatsen: idem plus Shift. Bedenk dat een 3D object kantelt rond een bepaald punt, en dat als u het object verplaatst het kantelpunt niet wordt verplaatst. Het kan dan dus raar gaan kantelen.
» In- en uitzoomen doet u met het muiswieltje.
Probeer het uit met de schildpad uit Sketchfab (nieuw venster). Klik op de knop om het 3D bestand te laden. De eerste seconde zal het nog niet reageren op uw muis.
Op mobiele apparatuur werkt het niet want u hebt dan geen muis of toetsenbord. 3D objecten van Photoshop en Fuse gebruiken deze techniek, en ook online werk gemaakt met SketchUp, werk voor Sketchfab, en spul in het 3D Warehouse. Al deze zaken komen op deze pagina ter sprake.


Werken met Adobe Fuse.


Een 3D persoon voor een animatie bouwen



Hierboven ziet u het werkgebied van Fuse. Je maakt 3D poppen, die je in Photoshop kunt animeren. De gezichten en de kleding zijn standaard, maar hierboven ziet u rechts wat een enorme hoeveelheid aanpassingen je kunt doen aan de persoon zelf. Alleen voor de armen hebt u al 10 opties. Ook de kleding kan op heel veel manieren worden aangepast; zie rechts op de afbeelding hieronder. Linksonder vindt u opties om zelf texturen, 'skins', toe te voegen. Je begint met standaard, maar je maakt iets totaal eigens. En zo'n model kan je op Sketchfab zetten, om het aan anderen te laten zien. Zie dit model (houd de cursor eens boven Explore, om kennis te maken met Sketchfab).


Skins aanpassen in Adobe Fuse.


Het aanpassen van patronen en texturen van een kledingstuk



Ik schreef dat we een Fuse model in Photoshop kunnen animeren. Maar we kunnen nog meer met zo'n model: in Photoshop heb je nóg meer mogelijkheden om een gezicht te bewerken. Zie de afbeelding hieronder; vier opties voor elk oog apart, naast de oogafstand (de witte lijnen geven de gezichtsherkenning aan). We werken hier met het filter 'Gezicht uitvloeien'.

In Photoshop kan je natuurlijk ook 3D objecten maken, bouwen. Zie een simpel 3D model gemaakt in Photoshop. Het blijft echter moeilijk werken. Voor het bouwen van 3D objecten kunt u beter SketchUp gebruiken. U kunt 3D objecten ook gratis downloaden van het 3D Warehouse en openen in SketchUp, of ze kopen op Stock, waar je ook belichtingseffecten en skins vindt. Gaat u werken met Dimension, dan zal u die 3D objecten nodig hebben. SketchUp behandel ik hieronder, en Dimension daarna. Aan het einde van de pagina Webdesign behandelde ik het maken van een 3D PDF voor digitaal gebruik.



3D objecten aanpassen in Photoshop.


Een 3D gezicht verder bewerken in Photoshop



Op deze pagina behandel ik zoals gezegd 3D bouwen met SketchUp, en daarnaast Dimension, 3D objecten voor een zelf gekozen achtergrond plaatsen en voor productpresentatie als 2D afbeelding exporteren. Eerst nu SketchUp, de enige hier behandelde applicatie die niet van Adobe is.

Met SketchUp bouw je huizen en tuinen of landschappen. Die huizen richt je in met zelfgebouwde zaken, of met zaken die je download vanuit het 3D Warehouse. Het programma wordt gebruikt voor architectonische zaken (inclusief beweegbare ramen en deuren), door tuin- en landschap ontwerpers (inclusief licht- en schaduwval en mist), maar bijvoorbeeld ook door meubelontwerpers en keukeninrichters.

Met een SketchUp huis kan je verschillende dingen doen. Je kan er doorheen 'wandelen' en daar een video van maken, je kan er doorsneden van maken (zie de afbeelding hieronder) en je kan bepaalde kijkposities vastleggen in een tab. Daarvan voeg ik een voorbeeld bij, wat u kunt openen in SketchUp, of kunt bekijken in de SketchUp Viewer. U kunt kiezen uit een mobiele en een desktop versie; neem liefst de desktop versie. De gereedschappen wijzen zichzelf, als u de muis er even boven houdt, maar waar het om gaat is klikken op de tabs. U moet het Country House (uit het 3D Warehouse) wel eerst downloaden en opslaan natuurlijk, en dan openen via File > Open. Als u van de Great Room naar de Diningroom gaat, dan ziet u datgene wat ik hiervoor 'wandelen' noemde.

De objecten uit het 3D Warehouse zijn erg handig voor designers. Stel u moet een tekening van een tafel hebben, gezien in een bepaald perspectief. U download een tafel naar keuze, zet die in SketchUp in de gewenste stand, en u exporteert een 2D afbeelding. Die plaatst u in een Adobe applicatie in een laag, u zet er een doorzichtige laag boven, en u trekt het object over. Objecten uit het 3D Warehouse kunt u, precies zoals Fuse en SketchUp producties, openen in Photoshop en daar bewerken.



Doorsneden maken in SketchUp.


Een doorsnede maken van een gebouw



Dimension tot slot. Zie de afbeelding hieronder. De foto die als achtergrond dient plaatste ik in Dimension, en de fles bouwde ik in Photoshop maar ik kan ook een fles kopen bij Adobe Stock, zoals ik eerder aangaf. Ik fotografeerde het etiket en 'plakte het op de fles'. Ik kan zo'n object in Photoshop dus bewerken, maar ook in Dimension. Rechts boven kan ik een onderdeel van de fles kiezen, en links vind je de materialen en zo waarmee ik de fles kan bewerken. Rechtsonder vinden we mogelijkheden om de achtergrond te bewerken. Als ik de fles in Dimension plaats vóór de achtergrond, dan werk ik in een 3D omgeving. De export is 2D, een afbeelding voor gebruik in productpresentaties. Ik heb de slagschaduw met Dimension aangebracht.

Werken met Adobe Dimension.


Ik plaats een 3D fles vóór een achtergrond