Van Thiel Communicatie

Communiceren met animatie


Beweging en geluid


Animatie in de digitale wereld is zowat even oud als die wereld zelf; denk aan de Animated GIF. Hieronder ziet u er een uit de begindagen van het web, een toen veelgebruikte omdat de zaken regelmatig plat lagen. 'Website under construction' stond er dikwijls bij.
Een andere bekende vorm van beweging kent u ongetwijfeld ook, de Flash animatie. U moet daarvoor wel de Flash Player hebben geïnstalleerd, en als het in uw browser opent even in het zwarte vlak klikken. Omdat het niet draait op mobiele apparatuur van Apple wordt het nu overal vervangen door CSS3 Transitions. Daarvan gaf ik al een voorbeeld op de pagina Webdesign. Met het DTP programma InDesign kan je ook Flash animaties maken voor gebruik in PDF's en ePubs; tegenwoordig werkt ook dat met CSS3 Transitions.


Een Animated GIF.


Een klassieke Animated GIF



Een Animated GIF maak je met Photoshop, door de verschillende frames ervan achter elkaar op de tijdlijn te zetten. Dit blijft altijd wat hakkelig, zelfs als je veel frames snel achter elkaar speelt. Je kan dan ook beter met de Videotijdlijn werken, alhoewel dat soort werk op zijn beurt weer beter in Animate kan worden gedaan (zie lager op deze pagina). Photoshop is wel goed in het animeren van 3D objecten, zowel handmatig werk op te tijdlijn, als het toepassen van scripts op een Fuse object zoals ik die besprak op de pagina 3D. Op de afbeelding hieronder ziet u die scripts in het meest rechtse venster. Helemaal zelf zoiets maken kan je door een Fuse model te bewerken in Mixamo, waar je er eerst een 'geraamte' in aanbrengt. Zie het resultaat van de toepassing van een Photoshop script.


Werken met animatie scripts in Photoshop.


Het toepassen van een script



Hét gereedschap voor het maken van animaties is Adobe Animate. Het is de opvolger van Flash. De applicatie Edge Animate was een tussenstap, maar is nog steeds een mooi programma om even snel een simpele animatie te maken.
We kunnen met Animate objecten zich laten verplaatsen, van kleur laten veranderen, en ook van vorm. Een combinatie van al deze zaken ziet u op de afbeelding hieronder. De vorm verplaatst zich van linksboven naar rechtsonder, de kleur loopt van rood naar groen en de vorm van rechthoek naar ovaal, waarbij het ook nog kleiner wordt.
Net als in Photoshop en in Illustrator kunnen we in objecten, ook in menselijke figuren, 'botten' en 'gewrichten' aanbrengen met het Bone gereedschap. Dat is dezelfde techniek als we gebruiken in het eerder genoemde Mixamo.


Een vormtween maken met Adobe Animate.


Een vorm animatie



Character Animator tot slot. Je maakt in Photoshop of in Illustrator een poppetje, waarvan alle onderdelen in een aparte laag zitten. Die lagen hebben namen als Head, en daarin zit dan Left Eye, daar weer in Left Pupil enzovoorts. Op deze manier worden die lagen herkend door Character Animator, als je zo'n poppetje daarin opent. Vervolgens zet je de webcam aan en je begint te praten, met je hoofd te bewegen, met je ogen te knipperen... Het poppetje doet dit alles na, en zegt na wat je zelf zegt. Zie de afbeelding hieronder. Dat alles wordt opgenomen en zie het resultaat.
Bewegingen van bijvoorbeeld de armen kan ik vastleggen in een separate tijdlijn, en aansturen via sneltoetsen.



Werken met Adobe Character Animator.


Een animatie maken met Character Animator
U ziet rechts dat ik de ademhaling (of wat dan ook) uitgebreid kan regelen